Capitolul trei
Traian SOCEA
Cu organu-n pandemie
Intrasem de puţine zile în prohibiţia lui 2020, una fără precedent pentru noi, pescărimea obişnuită precum în ceilalţi ani ca, în cele 60 de zile refacere a habitatelor, să ne rînduim alte preocupări. Evident, şi lucrative, şi recreative.
Rămăsesem
marcat de “intersecția” avută cu jandarmii judeţeni într-o frumoasă zi a începutului lui aprilie...Şase haldăi descinseseră pe malul gîrlei
dintr-o dubă neagră, făloasă, echipaţi ca în star trek, să ne ia la refec nu că
n-avem masca pe bot sau declaraţia pe proprie răspundere, ci, al naibii!, dacă ni-s
vizate permisele de pescuit pe anul în curs.
Erau,
spuneam, şase haldăi la aproape doi metri, în jurul a treizeci de ani, crescuţi
pe proteină publică, normal, ce-ncepuseră a-şi flutura sugestiv pulanele din
dotare ca şi cum noi, vreo zece pensionari becisnici, ne-am fi aflat în prima
linie a protestelor din 10 august 2018.
S-au răsfirat namilele pe amîndouă malurile,
somîndu-ne
să ne-nfăţişăm înaintea lor cu documentele. Ne conformăm exemplar, ca indivizi
ce-am efectuat la vremea noastră şi serviciul militar, şi cîteva concentrări
obligatorii pe la Transfăgărăşan sau Canalul Dunărea-Marea Neagră.
“Misiunea”
lor decurge normal, observ. Toţi companionii pescari se întorc liniştiţi la
scaunele lor şi-şi bagă permisele îndărăt, în
rucsacuri. Numai documentul meu, însă, pare a nu fi în regulă. Jăndaru
îl tot cercetează, ca şi cum bietul permis ar fi fost dosarul penal al lui Radu
Mazăre. Aştept nedumerit minute bune, apoi îndrăznesc a întreba, proptindu-mă înaintea
sa pe cele două picioare proprietate personală, la distanţa fizică inovată de
mesiu Arafat:
- Dom
şef, l-am vizat încă din ianuarie. Ce problemă are?!...
Nimic,
tînărul subofiţer nu dă semne că m-ar auzi. Ce păcatele mele o fi?!, mă întreb,
aşteptînd verdictul organului statului. Organul, însă, îşi cheamă un confrate.
Belesc tuspatru ochi ai lor în filele actului, şuşotind misterios, ca nu cumva
să pricep ceva.
-
Domnule, n-ai fotografia aplicată pe permis, de unde să ştiu că-i al
dumitale?!... Aşa că îl reţinem şi-l vei recupera de la ajevepeseu, după ce te
duci cu poza la ei!...
Toate
sudorile caniculei din august trecut m-au năpădit, spun drept. Adică, din cap
pînă la turul brăcinarilor, gîndindu-mă la disconfortul a încă unui drum la
Piatra Neamţ. Mă calmez, amintindu-mi de poveţile venerabilului Nicolas Coifan:
“Trăieni, cu organu’ nu te pui!”…
-
Dom şef, da’ confruntaţi cu datele din buletin! Apoi, colegii de baltă pot
confirma că eu sînt titularul, vă rog!
Scot cartea
de identitate şi o întind timid organului. O apucă ferm, cu mîna dreaptă mare
precît capacul unui closet public. Se uită la mine ca la o nevertebrată, cu un
dispreţ îngăduitor, pe care doar Johannis îl mai are cînd priveşte la sărman
poporul român.
-
Îi dăm un avertisment?, cere el consimţămîntul unui coleg de trupă.
-
Dom şef, cînd am reînnoit permisul, doamna de la ajevepeseu n-a mai
transferat poza de pe cel vechi. Uitaţi-vă!, insist eu, în speranţa că se
va convinge.
Stimaţii mei, credeţi c-am înduplecat organu’?
Nicidecum. Calvarul meu continua, junele jandarm nepricepînd de ce în cartea de
identitate, la rubrica “Locul Naşterii” scrie “Comuna Calu, jud. Neamţ”, iar la
adresa de domiciliu “Comuna Piatra Şoimului”.
Lămurindu-l că fosta, pînă în 1965, comună Calu e
actuala Piatra Şoimului, mi-am zis că am scăpat, că mă pot reîntoarce pe malul
bălţii, în sfîrşit. Pe dracu, organu era hotărît să aplice legea. Aşa că am mai
pierdut vreo juma de oră pînă a completat formularul cu pricina, chinul
fiindu-i la transcrierea anumitor cuvinte. Vorba Cuviosului Pafnutie: “Al naibii mai tamponează consoanele
neşcolitu’ ăsta!”…
Al naibii e şi că neşcolitul, la motivul aplicării
sancţiunii, a scris: “Avertisment pentru nerespectarea Legii 126/2019, termen
de conformare 48 ore”. De bună seamă că, înmînîndu-mi documentul cu o
solemnitate aparte, m-a somat aproape amical asupra necesităţii de mă pune în
legalitate. Consimt spăşit, dezmierdîndu-l în gînd cu altă vorbă de duh a
înţeleptului Nicolas Coifan: ”Tu-ţi
fătătoarea mă-tii de golan!”...
Prieteni, aţi crede că boarea ăstei sudălmi a ajuns
tocmai la urechile cui n-ar fi trebuit?!... Adică, ale lui Tuberculosu? Ei
bine, da!, căci distinsul nostru companion, care pescărea pe malul de vizavi al
bălţii, a şi izbucnit:
-
Dom jandarm, da voi n-aveţi altă treabă?!... Vă suiţi pe pod la Bistriţă
şi pîndiţi cu binoaclele la deal şi la vale. Veniţi aici că-i mai aproape, ca
să bifaţi c-aţi fost în misiune?... Ne controlaţi pe noi, nişte amărîţi de
pensionari, ca pe nişte infractori. Ştiţi bine că sîntem primii şi la achitat
impozitele, şi la plătit permisul. Nu noi sîntem braconierii, noi abia de putem
merge, d-apoi să fugim. Aflaţi de la mine, braconierii sînt de vîrsta voastră,
că pot fugi de controale, m-aţi înţeles?!...
-
Dom agent, plonjează în vorbă, precum
cormoranii în ştioalna de la “malul înalt”, intempestivul Pîsdosu, da
de ce nu vine AJVPSeul să vadă că balastierele de la deal de noi n-au
decantoare şi deversează mîlul de la spălarea balastrului în rîu?!...
-
Astea nu sînt treaba noastră, noi avem contract cu Asociaţia să
controlăm dacă pescarii au permisele cu viza achitată, răspunse ostăşeşte un alt
jăndar, ce părea a fi şeful echipajului, după tresele ce-i împodobeau umerii.
-
Da, dom şef, sare iar Tuberculosu, mare treabă mare aveţi!... Pentru
asta vă echipează şi vă plăteşte statul, ca să staţi juma de zi la fundul nostru?...
Prindeţi, domle, hoţii şi tîlharii, că-n ţara asta se fură ca-n codru! Nu
asta-i misiunea voastră?!
Mă veţi crede, stimaţi cititori, că batalionul
jîndăresc n-a scos un cuvinţel. S-a regrupat strategic, strecurîndu-se unul
după altul în duba cea neagră, sinistră. Singura lor replică a venit la plecare,
cînd au pornit luminile şi sirena, îngrozind şi pescărimea de pe maluri, şi
peştimea din baltă. Asta e, şi ăştia-s ai noştri, mă consolez parodiindu-l pe
Bardul de la Mirceşti.”…Viitorul României
dat-au mugur ce-ncolţeşte!/O, jandarmi! de voi sînt mîndru! Simt acea mîndrie
mare/ Care creşte cu mărimea lefurilor voastre babane./ V-ați văzut visul cu
ochii, de-acum pot să mor ferice!/ Astăzi lumea vă cunoaşte: jandarm zice,
viteaz zice!”…
Aşadar, intrasem doar de cîteva zile în perioada de prohibiţie şi deja tînjeam după zilele
de pescăreală pe Bistriţa. Sufeream, carevasăzică, de o anume “dependenţă de
baltă”, o boală pe care Cuviosul Pafnutie a interpretat-o în propriu-i stil: ”Din om poţi să faci pescar, însă din pescar
om, niciodată!”. Prieteni, adevărul este că mai şi prindem cîte un peşte,
însă ce ne aduce aproape zilnic pe apă este nevoia noastră de a ne întîlni, de “a socializa”, cum spun savanţii nu
numai ăstei naţii.
Balta era, metaforic vorbind, “agora” noastră, a prematurilor pensionari deveniţi inutili
capitalismului de cumetrie, deşi, depun mărturie!, toţi “agoreenii” au cel
puţin liceul. Toţi au fost remarcabili meseriaşi la locurile de muncă de la
fostele mari uzine sau fabrici de la Săvineşti sau Piatra Neamţ, puse pe
chituci de asasinii economiei naţionale. Toţi, prin urmare, au învîrtoşat PIBul
ţării şi-n comunism, şi-n capitalism. În agora noastră de pe baltă, toată
plebea pescărească are drepturi egale. Fiecare îşi spune ofurile, este ascultat
şi, fireşte, este consolat sau admonestat, dacă şi cînd e cazul. Nimeni nu se
victimizează, nimeni n-acceptă victimizare. Dialogul, polemica şi, rareori,
cearta devin în agora noastră de baltă categorii sociologice întîlnite în
discursurile anticilor agoreeni greci, căci, trebuie să vă spun, toţi sîntem
supuşii Măriei Sale Bunul Simţ…
De bună seamă, stau la casa
părintească, rechemat de locul naşterii, copilăriei, adolescenţei şi tinereţii mele. Precum
mulţi alţii, mă-nvîrt prin gospodărie, prin grădină şi prin livadă, bucurîndu-mă
de creşterea răsadurilor şi de pomii ce nu mai contenesc a înflori. Stau,
distinşii mei, învăluit de o linişte smintită doar de zumzetul albinelor, însă
numai în ceasurile sau zilele însorite. Foiala de pe uliţa ce mărgineşte
grădina noastră a trecut, parcă, în amintire. Din cînd în cînd, cîte-o fiinţă
bipedă cu mască pe bot se-ndreaptă şovăitor înspre prăvălia de la “drumul
mare”. Să cumpere o pîine, să plătească o factură sau să-şi încarce
telemobilul. Aproape toţi din cotuna noastră au măcar un copil în străinătate,
de la care aşteaptă veşti. De ani buni, ori un băiat ori o fiică le sînt
plecaţi, cu preponderenţă, în Italia, unde jalea-i apocaliptică…
Terifiantul s-a instalat şi-n
Suceava, unde armata pîndeşte la fiecare colţ de stradă ca nu cumva perfidul
covidoi să se strecoare în iatacul baronului Flutur.
Vine seara, n-ar mai
veni!...Intru-n casă şi iar belesc ochii la tembelizor, şi iar mă invadează
frisoanele. Doamne, iar nu-mi vine a crede. Nărodul de mine apuc sticla cu
spirt, iar ung clanţele uşilor şi iar le las larg deschise, deşi întreaga zi
toate încăperile fuseseră aerisite. O rog pe Rodica, nevasta care stă la mine,
s-aducă coctailul cu care să facem gargara de seară. Coctailul e combinaţia
dintre apă oxigenată diluată pînă la 1,5% cu apă de gură, recomandat, tot la
tembelizor, de doctorul Alexie, românul nostru din America.
Clătim gura şi gargarisim pînă ni se usucă epiglotele.
Ăst coctail era cireaşa de pe tort, căci preventivul zilei, adică una căniţă cu
apă caldă dezmierdată cu zeama dintr-o juma de lămîie, deja fusese bifat de
amîndoi. Pentru mine, însă, atît nu fu de-ajuns. Adică, prin mijloace
nedivulgate public, în fiecare dimineaţă mă dedulceam cu un fercheş pahar
umplut cu palincă adusă de finul Vasilică Ilie de la socrul său, de la Satu Mare.
Prin urmare, ăsta era ritualul pe care-l săvîrşeam în starea de urgenţă
decretată de neamţul nostru preşedinte. Mă pregătesc de somn cînd tocmai
realizez că, în locul rugăciunii de fiece seară, iar îmi reverberează inimitabilul
îndemn de luare aminte sacadat de Întîiul Klaus al Cotrocenilor: „...Dragi români, autorităţile şi guvernul
îşi fac treaba foarte bine, dar e nevoie ca voi să respectaţi regulile
transmise prin canalele publice, să evitaţi contactele interpersonale. Dragi
români, împreună şi numai împreună vom trece această criză!”...
Autorităţile şi guvernul lui, carevasăzică, şi iar mă enervez!... Guvernul
lui, în capul căruia şi-a înfipt sluga, pe Ludovic Orban, unica nulitate
patentată de OSIMul românesc... Miniştrii lui, adică liota de incompetenţi
ce-au ridicat mediocraţia la rang de virtute academică... Dau să-l conjur pe
Ţepeş Vodă, să pună mîna pe ăşti şi mişei, şi smintiţi, cînd tocmai îmi
zbîrnîie telefonul. Răspund şi mă tare bucur auzindu-i vocea Lenuţei, fiica
bunilor mei vecini Maricica şi Costică Bofan. Lenuţa, soţul ei, Marin, şi fiica
lor, Iustina, sînt de ani buni în Italia, ţară în care şi-au articulat, prin
propriile merite, rosturi frumoase, generatoare de bunăstare şi acolo, şi-n
Regatul nostru Natal, unde şi-au clădit gospodărie cu întreg confortul.
-
Bună
seara, unchiule, bună seara!, mă salută cu o voce de împrumut draga noastră Lenuţă.
-
Buona
sera, cara nipote!, mă
dau eu poliglot, conştient totuşi că fetei nu-i arde de şuguială, ca altădată.
-
Cum
vă aflaţi, sînteţi bine cu toţii?
-
Da,
deocamdată ne-a ferit Dumnezeu de nenorocirea asta. Voi?!...
-
Unchiule,
şi noi, şi sor-mea Viorica, cu Lulu, bărba-su, şi Emilian, fiu-su sîntem bine.
Deocamdată, nu ştim cum se va merge la muncă sau la şcoală, că aici, în Italia,
e iadul, nu altceva. Ce vedeţi la televizor e nimica toată. Vă rog aveţi grijă,
purtaţi mască, mănuşi, spălaţi-vă mereu şi dezinfectaţi lucrurile cu care
umblaţi
-
Ştim,
Lenuţă, facem aşa cum zici şi tu, cum ne tot zic şi ăştia. N-avem încotro, căci
frica ne macină pe toţi...
-
Unchiule,
peste cîteva zile, vin sărbătorile. Paşte fericit!, vă urăm. Şi fiţi sănătoşi,
să ne mai auzim!...
Mulţumesc şi-i întorc, la rîndu-mi, urările, aşa cum îi şade bine oricărui
creştin. Gîndurile îmi zboară încătră splendida Italie, în locurile pe unde
călătorisem cu puţini ani în urmă. Cum de-ngădui, Doamne, asemena
nenorocire?!... Nimic, cugetul nu-mi percepe nici o adiere de compasiune
divină, nici măcar în astă săptămînă a patimilor, în aste zile de pregătire
întru aşteptarea Învierii Domnului Iisus.
Părinţi de copii, bunici de
nepoţi...
Nu pot crede, deşi totul mi se înfăţişează
aievea. Adică, freamătul
şi entuziasmul ce cuprindeau întreaga suflare a satului natal în zile
pregătitoare Învierii au fost confiscate de forţe oculte, parcă. Pe uliţă, pe
drum nimic, nici o mişcare. Cîinii n-au a ce lătra, găinile n-au a ce cotcodăci.
Liniştea asta nefirească te înstrăinează de tine însuţi, nu alta.
În cap îţi revin cele imagini, cele amintiri de mai an, cînd fiece casă
era îmbrățișată de duhul lui Hristos. Cînd ecoul deniilor unduia deasupra
vetrei satului, răsplătind astfel vrednicia şi smerenia gospodinelor. Cînd, din
cuptoarele strămoşeşti, irumpeau irezistibilele arome ale fripturii de miel, de
cozonac şi pască, bunătăţi la care rîvnea pofticioasa copchilaraie, căci pînă
după miezul nopţii de sîmbătă, odată cu Învierea Domnului, nimeni n-avea voie a
mînca de dulce, a bea, înjura sau deda la alte ispite lumeşti.
Da, aşteptam cu mare nerăbdare Paştele, căci eu, mezinul, îi pîndeam pe ceilalţi mai mari ai
casei să-şi spele primii obrajii cu agheasma Învierii din ulciorul în care mama
băga şi un ou roş, şi o monedă de trei lei. Bineînţeles, sub ochii mamei, unul
după altul, toţi cei de dinaintea mea înghiţeau o gură de apă sfinţită împreună
cu anafura Învierii şi rosteau aferenta rugăciune. Cum era obiceiul, celui care
încheia ăst ritual îi revenea oul cel roşu, cu care, obligatoriu, ciocnea pe
ale celor ce aşteptau nerăbdători începutul mesei de Paşti. De bună seamă, îmi
revenea şi moneda de trei lei, care însemna mulţi bani în acele vremuri, bani
cu care mă puteam da măcar de trei ori în scrînciobul construit de flăcăii
satului pe tăpşanul din faţa casei lui madame Eva Haim, fosta proprietară a crîşmei
şi magazinului satului.
Una peste alta, astă ceremonie se petrecea în toate familiile noastre creştine,
încredinţate de valenţele sale purificatoare şi binefăcătoare, desigur. Prin
urmare, masa de Paşti aduna întreagă suflarea casei, de la nepoţi la bunici,
şi, sub semnul binecuvîntării, însemna startul celor trei zile de sărbătoare,
pe parcursul cărora petrecerile reuneau rude şi megieşi, petreceri care
cotropeau pînă şi fiinţele necuvîntătoare, parcă.
Şed aşa, iar al nimănui, şi, vorba ardeleanului, iar dau să cuget. Mă-ntrerupe,
însă, telefonul bunului prieten Adrian Socea:
-
Dom
Traian, ieşiţi la poartă!...
-
Intră,
domle, că poarta-i descuiată,
îl îndemn eu, uitînd de restricţiile lui Arafat.
Bineînţeles, ies din casă şi, normal, îl şi zăresc pe Adi. Cotrobăie în
portbagajul maşinii sale, de unde înşfacă o ditamai carcasa de ied învelită în
folie alimentară, pe care dintr-o singură mişcare mi-o întinde peste gard.
Apoi, cu aceeaşi dexteritate, scoate şi-un ditamai trăistoiul, încărcat, precum
deja îi ştiam năravul, cu un caş de oaie, fabricat doar cu cîteva zile în urmă.
Adrian este crescător de oi şi, de vreo 15 ani de cînd s-a întors din Italia,
are stînă ecologică pe muntele Gorganu. De tot atîţi ani, la fiecare Paşti, ăst
neam al meu îmi dăruieşte cîte un miel sau ied, şi-n fiecare toamnă cîte o
putină cu brînză, căreia doar Maricica, nevasta lui, îi ştie descîntecul de o
face fără egal de bună. Înainte de a-i zice „ boda-proste!” pentru pomană, cu
care, ştiu, îi bucură şi pe alţii, mai scăpătaţi ca mine, Adi, care e şi
consilier local, mă şi avertizează:
-
Dom
Traian, să nu cumva să vă duceţi la Înviere! De cu seară, şi poliţişti, şi
jandarmi vor circula şi pe la biserică, şi pe la cimitir. Aveţi grijă că nu-i
de glumă!...
-
Da,
Adi, aşa voi face! Boda-proste şi Paşte fericit la toţi ai tăi!, îngăim pierdut pe coclaurile resemnării.
Mă-ntorc cu pomana şi i-o înfăţişez Rodicăi, gospodina casei, fără
entuziasmul din ceilalţi ani, cînd asemenea produse reprezentau un adevărat trofeu
în desfăşurătorul culinar al Paştelui.
Spun drept că în seara aia de vineri n-am putut să mă uit la
tembelizor. Eram suficient de răvăşit încît să-mi doresc un somn liniştit, fără
spaimele pe care le încercasem la fiecare imagine a apocalipsei difuzată de
toate canalele, ca la concurs. Sîmbătă, m-am trezit ca venit de pe alte
tărîmuri, despovărat de apăsările ce-mi siluiseră mintea în zilele precedente.
Îi bine, îmi zic, hotărît să ignor tot ce ar putea să-mi spulbere confortul
sufletesc. Geaba mi-am zis, pentru că nevastă-mea, trezită cu noaptea-n cap,
cum îi este năravul, se şi apucase de dichisit la cele bucate pascale. În loc
să-mi răspundă la bună dimineaţa!, coana Rodica mă împinge iar în crunta
realitate:
-
Boierule,
vezi, nu gusta nimic şi bea pe stomacul gol apa cu lămîie din cana de pe masă!
Bea o înghiţitură, faci o pauză de un minut, şi tot aşa, pînă o dai gata. Nu
turna în tine precum potopeşti şpriţurile, la crîşmă, că nu te fugăreşte
nimeni, mă auzi?!...
Încă nu-s surd, încă nu-s mut şi încă mai văd, vă asigur. Dar covidenia
asta, care lasă omul fără gust şi miros, ar putea să-ţi răpească şi celelalte
simţuri, la naiba!...
Bunii mei compatrioţi, am executat întocmai ordinul titularei mele de
post. M-am conformat şi-n privinţa procedurilor complementare din graficul zilnic,
adică am gargarisit la coctailul doctorului Alexie, că au intrat în trepidaţii
şi lighioile din ogradă din cauza horcăielilor irumpte din glota faringelui meu
cel prea impregnat de tutun.
Către seară, consoarta isprăvise aproape toate treburile. Şi pasca, şi
sarmalele, şi friptura erau deja rînduite la locul lor. Mirosurile se lăfăiau nezgîrcit
şi în bucătărie, şi în întreaga curte, pe deplin invadată şi de aromele ce
veneau şi dinspre bucătăriile vecinilor, îmbiindu-te la degustare. Pofta mă
hărţuia fără cruţare, căci ţinusem post întreaga săptămînă.
Pe la ora cinci, obişnuinţa ne era de-a merge să punem o lumînare la
mormîntul socrilor, ce-şi duc somnul de veci în cimitirul bisericii din Roznov,
de vreo 25 de ani. De astă dată, nu ne ducem. Creştinul Arafat şi „Prea
Fericitul” Klaus nu ne lasă. Nu ne lasă să mergem nici la slujba de Înviere,
nici la mormîntul părinţilor mei din cimitirul bisericii din satul Luminiş.
Veştile nu întîrzie. Strănepoata mea Adriana, patroana
minimarketului de la drumul principal, care în toată astă stare de urgenţă ne-a
aprovizionat cu de toate, ne informează că părintele Vasile Hanganu a ales
nişte „delegaţi” pe care-i va trimite pe toate uliţele parohiei cu lumina
sfîntă.
Creştina mea consoartă improvizează imediat un altar, pe care-l dichiseşte cu lumînări şi
candele, cu biblia, cu icoana Învingătorului morţii, Domnul nostru Iisus
Hristos. De la televizorul din casă, reverberază tînguirile unei pricesne, care
învăluie mistic întreg spaţiul terasei din faţa casei, înnobilat de altarul
amenajat cu religiozitate de Rodica. O aud cît de smerită îngînă şi versurile,
şi muzica celei pricesne nepămîntene. Mă uit iar la ea... Pare a fi o „preoteasă”
trimisă anume în gospodăria noastră să săvîrşească aste rînduieli tainice. Mi-e
limpede, în drumul spre biserică, Domnul a pogorît pe la noi... Cîteva ceasuri
înainte de miezul nopţii, ne uităm amîndoi la slujba de Înviere de la
Patriarhie, transmisă de Trinitas. Nefirescul s-a instaurat şi aici. Cîţiva
ierarhi cîntă doar la icoane, stingheri şi parcă vinovaţi, ca şi cum ar fi
comis vreo imoralitate. Puţine minute înainte de ora douăsprezece, mă apelează
Adriana:
-
Unchiule,
ieşiţi la poartă să luaţi lumina sfîntă!...
Ieşim amîndoi din casă, ne proptim iute în poartă cu ochii aţintiţi în
susul uliţei, pe unde trebuie să apară Adriana. Înainte de a ajunge la noi,
opreşte şi dă lumină şi altor vecini.
Mă bucur de bucuria sfioasă cu care ea împarte lumina. Vibraţia sa ne
cotropeşte şi pe noi, poate mai abitir decît am sta unul lîngă altul...
”Preoteasa” Rodica ia lumina şi, nu ştiu cu de la cine
voie, începe să cînte: „Hristos a înviat
din morţi, cu moartea pre moarte călcînd, şi celor din morminte, viaţă
dăruindu-le...”
Şi eu, şi
Adriana intrăm în cor, ca şi cînd fusesem programaţi de Alexandru Podoleanu,
autorul acestei inegalabile cîntări. Prieteni, pe uliţă, în ogrăzile vecinilor și
pînă hăt-departe, în lunca noastră cea veşnică, nu s-a auzit vreodată o aşa
măiastră interpretare...
- Sărbători fericite vouă şi la toţi ai voştri!, ne urează
Adriana şi, precum îi e năravul, împinge peste gard şi una sacoşă cu bunătăţi
de-ale sale, inegalabile...
Zicem cele cuvenite cuvinte de mulţumire, ne întoarcem pe terasă şi
aprindem candelele altarului nostru, devenit spaţiu divin. Dumicăm cîte ceva
din bucatele pascale întinse pe masă. Nu intră, ca altădată, cînd, la
întoarcerea de la Înviere, laolaltă cu rudele mîncam şi ne cinsteam precum la
un binemeritat praznic. Nu merge nici băutura, deşi în toată săptămîna
patimilor n-am dat pe gît măcar un strop de vin. Ne uităm parcă suspect unul la
altul şi ne ducem la culcare.
Dimineaţă, purcedem a îndeplini cele
statornicite în familia noastră, în prima zi de Paşti. Ne spălăm, ne-nchinăm, ciocnim cîte un ou roş
şi ne înfruptăm din bucatele întinse pe masă ca la expoziţie. La prînz, şedem
amîndoi la masă, ca nişte străini. Stăm aşa, singuri şi izolaţi, surghiuniţi
parcă la marginea lumii, ca şi cum n-am mai fi părinţi de copii şi bunici de
nepoţi... Mă dedau la una palincă, cu nădejdea că poate-mi deschide pofta de
mîncare, că poate mă-nsufleţeşte cu niţică bună dispoziţie. Degeaba, veseleala
nu m-a onorat nici la următorul pahar.
Într-un tîrziu, pe WhatsApp, primesc un filmuleţ de la părintele
Hanganu, parohul nostru. Doamne, singur-singurel săvărşeşte slujba Învierii
şi-n biserică, şi afară. Pare răvăşit, fără vigoarea cu care ne-a obişnuit a
vorbi şi cu Domnul, şi cu noi, enoriaşii. Popa e tare trist... O tristeţe
nefirească, abulică, ne copleşeşte şi pe noi. Mai suflec o palincă şi-ncep a-i
imputa Domnului că a uitat de noi, că ne-a lăsat orfani de EL, la cheremul
avortonilor ăstei lumi. Domnul nu-mi răspunde. Cred că, abia Înviat, îi are în
cancelarie, la dat cu subsemnatul, pe bilgheiţii, rothschilzii şi rokăfelării ocultei
ce-a diseminat perversa covidenie, ca să nimicească fiinţa umană...
Mi-e limpede, Domnul nu-şi pierede vremea cu
plebea creştină. Resemnat,
normal că dezvolt prietenia cu beutura, catalizat de propria interpretare a
zicerii şekspiriene: „to bei or not to
bei, treacă vremea urgiei!”... Natural că, pînă a mi se atrofia cele simţuri,
încep a hălădui pe coclaurile egoistei mele bunăstări. La un moment dat, iar
ţîrîie telefonul. E Dănuţ, nepot şi fin al meu.
-
Paşte
fericit, naşule!, îmi
urează el cu voce suferindă, de parcă abia fusese operat de amigdalită.
E clar, îmi zic, Dănuţ a tras şi el niscaiva anti-covid, şi are chef a
mă respecta.
- Mulţumesc, finule, da’ decît
„fericit”, mai bine „Hristos a înviat!”, îi răspund eu, fără a-l mai
lăsa să rostească alte vorbe de circumstanţă.
Dănuţ e fiul fratelui meu cel mai mare şi e cu un an mai mic decît
mine. Mi-e nepot, prin urmare, şi-mi e şi fin, căci l-am cununat cu una dintre
nu multele sale neveste, a treia, cred. Telefonul lui m-a sustras din gîlceava
cu abia Înviatul şi m-a împins înspre copilărie, înspre aducerea aminte a
trăirilor noastre împreună, căci mulţi-mulţi ani am fost ca fraţii, spun drept.
Ca fraţii, chiar dacă el avea de toate la părinţi, iar eu întruchipam definiţia
nobilei sărăcii, căci liota de odrasle pe care le adusese mama pe lume a
trebuit a fi pusă, pe rînd, fiecare la casa sa, fapt ce a tot împuţinat avuţia
familială.
Şi, totuşi, la fiecare Paşti, mama îmi cumpăra tenişi, trening şi
bască, pe care le îmbrăcam în dimineaţa primei zile de sărbătoare, după care
defilam ţanţoş pe uliţă şi pe drumul principal pînă la Dănuţ acasă, nerăbdător
să mă vadă lumea şi la patru ace, nu numai desculţ şi în cămeşoiul de in, mai
lung şi mai larg decît rochiţa unei copchile de vreo paişpe ani.
La Dănuţ, belşugul nu mai încăpea pe masă. Normal că
ţaţa Margareta şi bădia Costică, părinţii lui, mă-mbiau cu delicatese
nemaivăzute de mine pînă atunci. Normal, căci ăst frate mai mare al meu
ajunsese şeful cantinei Uzinei de la Săvineşti, treabă care-i aducea rîvnită
îndestulare. Îmbuc cu precauţie una şi alta, cu ochii la Lucica, singura lor
fiică, şi la Dănuţ, singurul lor băiat, amîndoi îmbrăcaţi în veşminte de gală,
copii îngrijiţi şi educaţi. Copii frumoşi, ce mai...
Răsfăţaţii ăştia mîncau cu furculiţa, apoi îşi
ştergeau gurile cu un
prosopel colorat, folosit la marile ospeţe de către boierii din filmele văzute
la căminul cultural. Chestia asta mă intimida şi abia aşteptam să luăm amîndoi
drumul către crîşma lui David Haim, locul unde, duminicile de dinafara
posturilor şi la sărbătorile religioase, se desfăşura hora strămoşească, locul unde
flăcăii satului construiau vestitul scrînciob, care era şi atracţia noastră, a
copchilaraiei, dar şi a flăcăilor satului, pentru că în scaunele rotite de
hulubele îmbrăcate cu cetină de brad îşi înghesuiau şi-şi pupau pe furiş
drăguţele, îndeosebi fecioarele de măritat.
Carevasăzică, abia aşteptam s-o zbughim, pînă ca bădia Costică s-o facă
iar pe şeful Sanepidului. Adică să controleze dacă-mi sînt curate cele două
urechi, bietele, căci prea îndeajuns mi-au fost lungite, din pricina nespălării,
de către cel mai mare frate al meu, care se pretindea a fi al doilea nostru
tată, şi care mă înfricoşa mai dihai decît cel ce era titular al procreării
mele, vă garantez.
Bădia Costică era un om la vreun metru
nouăzeci, frumos şi
niciodată prost. Era respectat şi de către consăteni, şi de către ştăbărimea de
la Săvineşti. Avea prieteni şi mulţi, şi buni, pe care-i văzusem de multe ori
ca oaspeţi de seamă în frumoasa sa gospodărie. Era, cu alte cuvinte, unul
dintre fruntaşii satului, chestie de care fireşte că era mîndru. Şi fudul, şi
încrezut, bîrfeau unii, calităţi transmise genetic numai lui fiu-su, Dănuţ...
Bădia se ridică de la masă, semn că avem încuviinţarea de a pleca la
scrînciob. Zicem amîndoi boda-proste şi facem semnul crucii, cu ochii aţintiţi
la poartă, normal. Cu toate că în seara ajunului Paştelui, mama îmi zolise cu
maximă răspundere fizicul, tot mă temeam că frate-miu, cusurgiu fără de leac,
era imposibil să nu-mi descopere măcar o urmă de rapăn pe după urechi. Cînd dăm
să plecăm, Bădia ne strigă pe amîndoi, indicîndu-ne să-l urmăm înspre
bucătărie. În faţa uşii, cu aerul său autoritar, ne învederează să fim cuminţi
şi respectuoşi. Îi întinde lui fecior-su o bancnotă de 5 lei. Acelaşi gest îl
face şi cu mine. Cînd tocmai îndesam banii în buzunarul cu fermoar al bluzei de
trening, bădia mă şi atenţionează:
-
Trăian,
tu eşti mai mare, ai grijă să nu-l bată cineva pe Dănuţ!
-
Da,
Bădie, am grijă!, răspund
fără clipire, încredinţat că, gata, am scăpat de controlul său sanepidic.
Ieşim pe poartă şi-o
luăm la deal, către crîşma lu’ David Haim. Sînt vreo cinci sute de metri de străbătut,
aşa că ne reglăm mersul cătînd înspre porţile oamenilor, doar-doar ne-o vedea
cineva cît de fercheşi sîntem. Dănuţ, recunosc, e mai elegant decît mine.
Poartă sandale, pantaloni la dungă, cămaşă şi bască albe, peste care ţaţa
Margareta a turnat îndestulă apă de colonie, ca şi cum l-ar fi îmbălsămat. Pute
el, put eu?!, greu să-şi de cineva seama, căci mergem mînă-n mînă, ca siamezii.
Pe prispa casei lui David Haim, muzicanţii de la Frumoasa începuseră a sufla în alămuri, la
ordinul dragomanului, cum era numit organizatorul horei şi al scrînciobului
satului. Ne înghesuim şi noi, deoparte şi de alta a scrînciobului, aşteptînd ca
cei doi flăcăi care roteau utilajul să ne ia leul şi să ne suie-n scaune. Al
dracului, Frăsinel alui Ghiontac se-mpinge să fure rîndul şi-l zbrînceşte
cît-colo pe Dănuţ. Mintenaş, îmi sare ţandăra, doar sînt bodigardul lui, îl
prind pe ţugulan de-o aripă şi-l miluesc c-o stîngă la coaste, aşa, pe măsura
renumelui meu de Baştulea. Vitejia nu-mi fu în zadar, căci, la prima oprire a
scrînciobului, am şi ocupat banca ce tocmai se eliberase.
După vreo cinci
minute de distracţie, coborîm şi-o luăm şmechereşte printre sălciile şi
salcîmii ce străjuiesc ambele maluri ale pîrîuaşului ce izvărăşte din burta
dealului Iepii şi curge la vale, pînă-n albia pîrîului cel mare. Pîndim
perechile de flăcăi şi fete, care se pitesc printre pletoasele ramuri
înfrunzite şi se dedau la furişate îmbrăţişări şi pupături feciorelnice. Ne
hlizim de fiecare dată cînd le tulburăm ăst preludiu şi o zbughim ştrengăreşte
mai departe, doar-doar o voi surprinde şi pe sor-mea, Aneta, în păcat, să am cu
ce o şantaja. Adică, să nu mă pîrască părinţilor atunci cînd împrejurările
mă-mpingeau la comiterea a nu întotdeauna inspiratelor mele boroboaţe. Eşec
total, frumoasa mea soră, care să fi numărat vreo 15 ani, nu e în peisaj, semn
că în puţinul timp de cînd părinţii i-au dat voie să iasă la horă, nici un
flăcău n-a izbutit s-o farmece.
Coborîm pe malul celălalt şi belim ochii la pista de popice, amenajată pe drumuşorul paralel
cu pîrîuaşul, perpendicular pe drumul principal al satului. Aici, au voie să
popicărească şi să parieze numai flăcăi cu armata făcută şi bărbaţii nu de mult
însuraţi. Nu vă spun că era locul unde se putea obţine un ciubuc, făcînd-o pe
băiatul de mingi, adică să aşezi popicele pe poziţie, ca jocul să reînceapă.
Ciubuc ieşea şi la celălalt capăt al pistei, căci jucătorii şi pariorii ce
chibiţau şi făceau galerie te trimiteau la crîşmă după băutură, care se ducea
pe şoseaua gîturilor lor fără vreo stavilă.
Aşa că după vreun ceas de zăbavă aici, pornim către tăpşanul de
dinaintea casei lui David Haim, unde horele şi sîrbele se jucau tot mai vîrtos,
pe măsură ce băietanii se dedulceau cu îndestulă glojgăială. Pe sor-mea o juca
un flăcău îmbrăcat în ţinută militară, sergent parcă, venit acasă în permisie,
de Paşti. Ne apropiem să vedem cine-i individul, pentru ca, la nevoie, să am ce
raporta acasă. Nu era din satul nostru, dar, ca să se pună bine cu noi, instruitul
ne-a cinstit mintenaş cu o îngheţată la cornet, cumpărată milităreşte de la
căruţa unui ţigănoi din Buhuşi, ce deschisese piaţă în satul nostru de bunicică
vreme.
Cu vreo trei ceasuri înainte de asfinţitul soarelui, frînţi şi sătui de
distracţie, am plecat către casele noastre, c-aşa era regula. Urma a doua zi de
Paşti, urma altă petrecere...
Ş-acum vreo cincizeci de ani, şi pînă-n zilele nenorocitei ăsteia de pandemii, în satul nostru şi,
desigur, în toate cele din Moldova, era obiceiul ca în a doua zi de Paşti, la
casa părinţilor aflaţi încă în viaţă să se adune toţi copiii lor, cu nurori şi
gineri, neabătut însoţiţi de propriile lor vlăstare, nepoţii pe care mama şi
tata îi îndrăgeau fără de margini.
Aşadar, în a doua zi a Învierii Domnului, ograda se umplea de urmaşii
Aristiţei şi ai lui Ion Socea, care, în acele vremuri, abia trecuseră de
şaizeci de ani. Astă întîlnire se petrecea odată pe an, de Paşti, şi era
evenimentul aşteptat de toţi, dar mai cu seamă de mine, mezinul. De bună seamă,
o disciplină anume făcea ca întîiul care deschidea poarta părintească să fie
fratele cel mare, Costică, însoţit de ţaţa Margareta, nevasta lui, şi de cei
doi copii, Lucica şi, respectiv, Dănuţ. Urmau, în ordinea naşterii lor, Ion, cu
soţia sa, Saveta, şi copiii Monica, Marius şi Silvica. Apoi, sora cea mai mare,
Maria, cu bărba-su, Costică, şi cu băieţii Costel şi Nicu. Tocmai de la
Slobozia, sat aflat la vreo zece kilometri de noi, apărea şi frate-miu Gheorghe
cu nevastă-sa Dana, de mînă cu fiica lor Carmen. După puţin timp, din susul
satului, coborau sor-mea Rozîna şi bărba-su Ionel, alături de copiii lor Nelu,
Felicia şi Ticu. Din îndepărtatul Paşcani, aduşi de tren pînă-n gara Roznov,
ajungeau şi următorii fraţi, adică Vasile cu nevasta sa, Lucreţia, însoţiţi de
odraslele lor Cristian şi Daniel, şi, desigur, Mihai, cu nevasta de atunci,
Florica. După Mihai, urmam, în ordinea vîrstei, Aneta şi eu, ultimul născut,
„din deşeuri”, cum decretase inimitabil al doilea frate mai mare, Ion.
Fiecare dintre copii intra în curtea casei părinteşti precum într-un templu, sfioşi, emoţionaţi şi
respectuoşi, cum rar se mai întîmplă în ziua de astăzi, inclusiv la sate. Înaintea
prispei, îi aştepta tata şi mama. Amîndoi erau pupaţi şi îmbrăţişaţi, amîndoi
îşi lăsau sărutate mîinile, în semn de binecuvîntare. Fiecare nepot şi, slavă Domnului!,
pe atunci erau vreo unsprezece, era pupat pe amîndoi obrajii, fiecare primea
cîte o monedă de 3 lei, bacşişul deschizător de spornică agoniseală în viaţă.
Nu cumva să credeţi c-am fost vreun mototol. Vă conjur să vă imaginaţi
cum mă plantam precum popîndăul în dreapta părinţilor mei, aşteptînd să primesc
tainul, adică bacşişul cuvenit lui Prîslea. Vă spun drept că pînă şi cel mai
nevoiaş dintre fraţii mei, tot mă miluia cu un leuţ. Aşa că, una peste alta,
făceam vreo zece lei, sumă îndestulătoare pentru distracţia din a treia zi de
Paşti.
Începea, carevasăzică, ospăţul. Mama îi distribuia pe toţi la
îndeplinit cele sarcini pregătitoare. Adică bărbaţii scoteau din magazie mesele
şi băncile cele lungi, folosite la praznice şi la nunţi, şi le aşezau în
livadă, la umbra a doi cireşi, falnici precît stejarul din Borzeşti.
Îndeaproape, femeile întindeau feţele de masă şi lăicerele pe bănci, după care
urmau castroanele cu zamă de cucoş, specialitate tradiţională de întîia zi a
Învierii Domnului, pe care numai mama o putea prepara într-atît de
dumnezeiască.
Oameni buni, urmau sarmalele, învelite în foi de potbal şi fasolică, fierte într-o oală de lut de vreo 15 kile în
cuptiorul nostru muşatin, cuptior lucrat după instrucţiunile tehnice dictate de
însăşi Maria Vochiţa - Basaraba, a treia consoartă a Sfîntului Ştefan cel Mare,
în vremurile rătăcirilor sale voievodale prin teritoriile răzăşeşti ale
Regatului meu Natal.
„Mîncai, cinsteai şi iar mîncai
şi cinsteai, pînă pocneai!”,
vorba cronicarului, c-aşa erau acele vremuri, netulburate de avortonii ăstei
lumi prea „civilizate”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu